Ga naar hoofdinhoud

Inleiding

You-Fo is een dynamische sport die elementen van frisbee, lacrosse en hockey combineert. Spelers gebruiken een speciale schijf, de “Fo,” en een stok, de “You-Fo Stick,” om de schijf te werpen, vangen en schieten. De sport is toegankelijk voor alle leeftijden en niveaus en wint snel aan populariteit dankzij zijn plezierige en sociale karakter.

Materiaal

  • YOU.FO sticks
  • YOU.FO ringen (frisbees)
  • Pionnen / lijnen om het veld af te zetten
  • YOU.FO boog (opblaas doel)
  • Hesjes om de teams te verdelen

Klaarzetten activiteit (stapsgewijs)

  • Zet het veld uit met de pionnen / lijnen
  • Leg voldoende sticks en ringen neer voor de deelnemers
  • Verdeel lintjes om twee gelijke teams te kunnen maken
  • Blaas de boog op en zet deze in het veld
  • Let op dat er geen auto’s of andere voorwerpen naast het veld staan.

Instructie (Logistiek verloop van de activiteit stapsgewijs)

  • Vertel eerst wat YOU.FO is en hoe het spel in z’n werk gaat.
  • Begin met een warming-up / begin spel
  • Wanneer ze in tweetallen gaan oefenen moeten ze allemaal op één lijn staan.
  • Deel de ringen pas uit als ze gaan beginnen met oefenen.

Vasthouden stick (rechtshandig)

  • De stick wordt vastgehouden met twee handen op het zwarte gedeelte.
  • De oranje punt is aan de rechterkant van het lichaam en steekt omhoog, de stick is horizontaal.
  • De linkerhand is aan het uiteinde van de stick met de handrug naar boven gedraaid.
  • De rechterhand is bij het midden van de stick op het zwarte gedeelte met de handpalm naar boven gedraaid.
  • De voeten staan een beetje gespreid evenwijdig aan de handen.

You-fo Throw
Je beweegt de armen zoals hiernaast afgebeeld. Afhankelijk van de kracht en snelheid van de beweging zal de ring dichtbij of ver weg landen. Het is van belang dat de oranje punt ten alle tijden recht omhoog blijft wijzen tijdens het werpen, anders maakt de ring geen vloeiende lijn.

Het bewegen van de stick, floor sweep (uitgelegd voor rechtshandigen):

Op het moment dat de ring op de grond ligt en je wilt deze vanaf de grond werpen zonder hem eerst op te rapen is er de floor sweep. Op het moment van claimen kan de oranje punt in de ring blijven en dan tegen de binnenkant van de ring gezet worden. Nu kan je als het ware een slinger geven aan de ring waardoor hij weer de lucht ingaat.

Opvangen van de ring

Het opvangen van de ring gaat als volgt. Op de foto is goed te zien dat de stick richting de ring bewogen wordt maar dat hij niet meteen daar opgevangen wordt. Er wordt helemaal meebewogen totdat de stick ongeveer horizontaal is. Dit is omdat wanneer je de ring bovenin met een klap zou opvangen de ring er meteen weer vanaf stuitert. De ring moet als het ware met een vloeiende beweging opgevangen worden. Op die manier blijft de ring het beste op de stick zitten.

Oprapen ring

Er zijn drie manieren om de ring met de stick van de grond te rapen.

  • De oranje punt kan in de ring geplaatst worden aan de buitenrand. De ring kan nu gekanteld worden waardoor de ring rechtop komt te staan en deze om de stick heen valt. Het kantelen gaat het makkelijkst door middel van de stick naar je toe halen.
  • De kant met de opening kan op één van de witte stippen van de ring geplaatst worden. Ook nu kan de ring gekanteld worden door middel van de stick naar je toe te halen. Hoe verder aan de rand de stick geplaatst is, hoe makkelijker het oprapen is. Als de ring rechtop komt te staan valt hij vanzelf over de oranje punt van de stick.
  • De oranje punt kan in de ring geplaatst worden aan de binnenrand waarbij dan bijna de hele kop van de stick in de ring is. Nu kan de ring als het ware van de grond geschept worden.

Let op: het oprapen van de ring door middel van het kantelen is niet op alle ondergronden even makkelijk. Wanneer de grond glad is kan het gebeuren dat de ring mee naar achter schuift i.p.v. dat hij kantelt.

Organisatie van een clinic

Wanneer je een clinic YOU.FO geeft is het afhankelijk van de groep en de beschikbare tijd hoe je deze aanpakt. Het is leuk om gelijk met een warming-up te beginnen voordat je überhaupt iets uitlegt over de techniek, sticks en ringen. Een warming-up (10 minuten) kan bijvoorbeeld zijn:

  • Je verdeelt de groep in een aantal teams (2 of 3). Je legt alle beschikbare ringen in het veld. De teams moeten nu zo snel mogelijk alle ringen proberen binnen te halen. Dit gaat in estafette vorm. Als alle ringen uit het veld op zijn heeft het team met de meeste aantal ringen gewonnen. Het is alleen toegestaan om de ringen met de stick op te rapen.

Na de warming-up is het handig om uitleg van de techniek te geven (5 minuten). Dit doe je in de zoals eerder aangegeven halve cirkel om zo iedereen te kunnen checken. Na de uitleg over het werpen, vangen en oprapen van de ring kunnen deelnemers gaan oefenen in tweetallen. Belangrijk hierbij is dat ze staan zoals hiernaast te zien is. Op deze manier kan iedereen alles zien en is de kans op ongelukken het kleinst.

Na het oefenen van de techniek is het leuk om verschillende challenges te doen (15/20 minuten) waarbij de deelnemers punten kunnen verdienen met hun tweetal. Hier komt het aan op goede techniek en snelheid. De challenges kunnen als volgt zijn:

  • Binnen een minuut zo vaak mogelijk de ring overwerpen. Vangen met de hand is 1 punt en vangen van de stick is 3 punten waard. Wanneer de ring op de grond valt tel je gewoon verder.
  • Binnen een minuut zo vaak mogelijk de ring overwerpen. Vangen met de hand is weer 1 punt en vangen met de stick is 3 punten waard. Wanneer de ring op de grond valt vervalt de score en begin je opnieuw met tellen. De hoogte reeks telt.
  • Binnen een minuut de ring zo vaak mogelijk door de YOU.FO boog werpen en opvangen. Wanneer de ringen door de boog gaat levert dit 1 punt op. Wanneer de ring door de boog gaat en opgevangen wordt door de teamgenoot levert dit 3 punten op. Wanneer de ring niet door de boog gaat levert dit 0 punten op, ook als deze evengoed wel opgevangen wordt.
    Je kunt dit ook met twee teams in estafette vorm doen.
  • Binnen een minuut een zo groot mogelijke afstand afleggen met de ring. Dit doe je door middel van jezelf steeds verplaatsen en dan werpen. De eerste van het tweetal werpt de ring. De tweede vangt de ring op. Op het moment dat de tweede persoon de ring heeft opgevangen rent de eerste persoon een stuk verder zodat hij daar de ring op kan vangen. Hieronder een klein voorbeeld:

Er kunnen bijvoorbeeld 3 zones worden afgesproken waarbij als die gehaald worden een punt verdiend kan worden. Als het einde van de route gehaald wordt krijgen de deelnemers 2 punten extra. Wanneer de ring op de grond valt begin je bij het begin van de zone waar je gebleven bent en blijven de gehaalde punten staan. Als je aan het einde bent gekomen ga je weer terug op dezelfde manier.

Na de challenges ga je door naar het eindspel (10/15 minuten). Dit wordt gespeeld op het veld. Beide teams starten in hun eigen scoring zone. Aan de hand van de tijd kan je kiezen hoe het spel gespeeld gaat worden. Als je 10 minuten hebt speel je 10 minuten en dan kijk je wat de score is geworden. Als je langer hebt kan je eventueel zeggen wie het eerst 5 punten heeft die wint. Na elk gemaakt punt wordt er gewisseld van scoring zone. Wanneer je met 6 tegen 6 speelt is het veld 40×50 meter. Speel je 3 tegen 3 kan het veld aangepast worden naar bijvoorbeeld 20×20 meter.

Regels

  • Teamleden starten in hun eigen scoringzone.
  • Degene die de ring als eerste claimt, mag hem werpen.
  • De ring moet met de stick worden geworpen, niet met de hand.
  • Vangt een team de ring in de endzone, dan scoort het een punt. De instructeur werpt de ring opnieuw vanaf het midden, en de teams wisselen van kant.
  • Als de ring onderweg wordt onderschept, mag het team dat hem claimt, werpen. Als het oorspronkelijke team hem opnieuw claimt, mogen ze verder werpen.
  • Valt de ring op de grond in het eigen vak, dan mag het andere team vanaf die plek werpen.
  • Verdedigen mag, maar niet dichter dan een sticklengte + armlengte. De stick mag alleen zijwaarts worden uitgestoken.
  • Je mag niet lopen met de ring om de stick.
  • Je mag geen andere personen aanraken.
  • Belandt de ring buiten het veld, dan mag de tegenstander de ring werpen.

 

Veiligheid (extra te benoemen veiligheidspunten)

Deelnemers moeten goede schoenen aan.
Je kan dit niet op blote voeten of slippers spelen.

 

Instructeursrol tijdens activiteit (handelingen tijdens de activiteit door instructeur)

Demonstreren: De instructeur laat de basisvaardigheden, technieken en trucs zien die nodig zijn om You-Fo te spelen.
Uitleggen: De regels van het spel worden helder en begrijpelijk uitgelegd aan de deelnemers.
Begeleiden: De instructeur begeleidt de deelnemers bij het oefenen van de technieken, geeft feedback en helpt hen hun vaardigheden te verbeteren.
Organiseren: Het organiseren van oefenpartijen en wedstrijden om deelnemers te laten ervaren hoe het spel in de praktijk werkt.